תודה רבה שהשתתפת

במפגש בינמגזרי על תכנית התחבורה במטרופולין חיפה

עם הראל דמתי- מפקח מחוזי בכיר על התעבורה והבטיחות בדרכים במשרד התחבורה

ותודה לקמפוס הנמל של האוניברסיטה הפתוחה על האירוח הנדיב

להלן טעימה קטנה מהחוויה. קצת מספרים, קצת ממה שעלה בדיון, ואיך אנחנו ממשיכים מכאן והלאה.

בואו נתחיל, גללו למטה

כמה שורות על המהלך

פיתוח המפרץ למטרופולין משגשג מצריך תשתית תחבורתית ואמצעי תחבורה מותאמים. המפגש העמיק את היכרות עם התכניות המקודמות במרחב ועם עקרונות הפיתוח ואיפשר דיון בחלק מהאתגרים וההזדמנויות לפיתוח.

הדוברים המרכזיים בפגישה היו הראל דמתי, המפקח על התעבורה בחיפה ובצפון במשרד התחבורה ותמר קינן, מנהלת ארגון תחבורה היום ומחר.

מועד המפגש

יום א', 26/5/24

משתתפים/משתתפות

0

מאפייני המשתתפים.ות:

המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה

עובדי רשויות מקומיות, רשות הקישון וחברי הוועדה הגאוגרפית חיפה

ארגוני חברה אזרחית- חברה, סביבה ותחבורה, נציגי תושבים וועדים

נציגות המגזר העסקי ומתכננים מחברות הנדסה אזרחיות​

נציגות אקדמיה

נציגות רכבת ישראל

הנושאים שנידונו

באיזה אופן תוכניות התחבורה מסייעות למימוש החזון של מפרץ חיפה חדש?

מה הקריטריונים שיש לקחת בחשבון בפיתוח מענים למובילויות אפקטיבית, שנותנת מענה רציף לשימושים השונים- תעשיה ותעסוקה, מגורים, פארקים?

קצת מהרעיונות המרכזיים שעלו מהמשתתפים/ות

התנועה אל המטרופולין וממנו:

התחבורה היא מנוף לפיתוח ראוי לאוכלוסיות מוחלשות ולאוכלוסיות בפריפריה ויש להקים תשתיות, בעיקר בחברה הערבית בצפון, שישפרו את הנגישות למרכזי בריאות וחינוך

יש לאמץ תפיסה של שימור הסביבה הטבעית ומניעת זיהום: במקום- חניונים וכבישים עוקפים לקדם את חלופות יצירתיות, כגון: רכבל מעוספיא אל המתח"ם המיועד ביגור

יש להתמקד בפתרונות ארוכי טווח והקמת תשתיות, ולא לייצר פתרונות ביניים המושתתים על הרחבת תשתיות עבור רכב פרטי

נמלי תעופה- שילוב נמל תעופה בינל"א ופנים ארצי, עם כביש מקשר וחיבור מסלתי ביניהם, הוא מנוף צמיחה שיש לחשוב כיצד לנצלו לפיתוח ראוי של תעסוקה, תיירות ומערך לוגיסטי.

יובל אדמון: "הרצון הוא לחזק את מטרופולין חיפה. חלק מהתוכניות התפתחו בעקבות תמ"א 75 אבל, תת"ל 65 א' וב' (מנהור, הכפלת המסילות וחישמולן), הן חלק מהחלטת הממשלה. התכנית  תשרת את הצפון, באופן שייתר חלק מן הנסיעות למרכז. בנוסף, זמן הנסיעה למרכז יתקצר ל-41 דקות  מלב המפרץ"

התנועה בתוך המטרופלין:

מענה לעירוב שימושי קרקע ועורף הנמל:

הנגשת התחבורה לאזורי התעסוקה היא קריטית לפיתוח כלכלי- יש לחשוב טוב יותר על אופני החיבור של האזורים האורבניים והלוגיסטיים לאזורי המגורים והפארקים ולשלב מעסיקים בתהליכי התכנון

קישוריות:

שימוש יעיל ורציף בתח"צ מחייב תכנון וביצוע של קישוריות אפקטיבית עם ראייה של הנוסע במרכז. צריך ליצור מצב שבו אפשר לעבור בין אמצעים בצורה בטוחה ויעילה. הקישוריות תאפשר שמירה על הסביבה והקטנת החניונים במתחמים.

רשת אופניים:

יש להרחיבה באופן שיקדם תרבות רכיבה יומיומית, בסטנדרט אירופאי (30 ק"מ) ולא להסתמך על מידת השימוש הקיימת כיום

אוטובוסים:

הקפדה על הפרטים "הקטנים" בשלב התוכניות המפורטות, למשל: מבנה של תחנת מבלט ולמצוא פתרונות לסנכרון הציר המעורב של המטרונית והאוטובוסים

נושאים להמשך דיון: התמודדות עם עומסים, שדרוג אמצעי התחבורה בחיפה ועמידה בדרישות להגדלת תדירות הרכבות, תאום בין התוכניות ברמה הרוחבית, קידום פתרונות ביניים וניצול ההזדמנות להקמת תשתית מאפס.

 

איך ממשיכים?

איך ממשיכים?

לבקשת פורום זה, צוות השיתוף של רמ"י, יקיים מפגש מקוון להצגת תכנון התנועה בתכניות המפורטות. המפגש יתקיים בתאריך 7.7.24 בשעה 19:00 להצטרפות למפגש ו/או לתפוצת עדכונים בהובלת רמ"י, על התכניות המפורטות לאחר אישור תמ"א, יש להירשם בקישור

יובל אדמון יפגש עם הוועדה הגאוגרפית, בנוגע לקביעת הגבולות וחלוקת ההכנסות במרחב. ישלח עדכון בניוזלטר הקרוב.

תבחן אפשרות למפגש המשך בנושא תנועה, עם מגוון משתתפים

מפגש עם הראל דמתי
מפגש עם הראל דמתי