אסטרטגיה לפיתוח מפרץ חיפה:
מפגש הכרות עם התוכניות המפורטות של תמ"א 75

תודה שהשתתפת!

תודה לנציגות משרדי האדריכלים, שעובדים עבור רמ"י, יזמית תמ"א 75 והאחראית לקידומה- על ההתגייסות ועל התרומה המשמעותית למפגש

ותודה למתנ"ס נשר על האירוח. 

להלן טעימה מהחוויה, קצת מספרים, קצת ממה שעלה בדיון, ואיך אנחנו ממשיכים מכאן והלאה.

בואו נתחיל

קצת נתונים

מועד המפגש

יום שלישי 16.5.23

משתתפים

0

מאפייני המשתתפים:

נציגות התארגנויות תושבים באזור המפרץ

נציגות ארגוני סביבה וחברה

נציגות המגזר העסקי

משרד הכלכלה

המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה

נציגות משרדי האדריכלים

השאלות שדנו בהן?

כמה שורות על המהלך:

תמ"א 75 שמקודמת במוסדות התכנון, מהווה יישום סעיף 17 להחלטת ממשלה 1231 מתאריך 6.3.22 לפיתוח המפרץ. תכנית המתאר חולקה לארבעה מתחמים, לכל מתחם תכנית מפורטת. התוכניות המפורטות כוללות תכנון של פארק מטרופוליני, אזורי מגורים, שטחים ציבוריים פתוחים וירוקים, אזורי מסחר, תעסוקה ותעשייה נקייה. המפגש, הוא מהלך מקדים לתהליך השיתוף הסטטוטורי על תהליכי התכנון המתקדמים ואיפשר הכרות ראשונית של החלופות לתוכניות המפורטות הנמצאות בשלבי גיבוש

העקרונות המנחים של תמ"א 75

פינוי בזן, יצירת מרחב עירוני שוקק חיים, פתרון הניקוז ממטרד למשאב, HUB תעסוקה מטרופוליני ומרחב מקיים.

מה הרעיונות המרכזיים שעלו במפגש?

תהליך שיתוף ציבור סטטוטורי של תמ"א 75- תוכניות מפורטות יחל רשמית בחודשים הקרובים. לוח הזמנים המשוער של אישור התוכניות: סוף 2024.

יישום תכניות הפיתוח והבניה תלויים בהערכות משק האנרגיה ופינוי התעשייה הפטרוכימית, מהלכים שמקודמים כיום במשרדי הממשלה וביחידות הסמך ובמקביל במו"מ עם המפעלים. כמו כן, בחירת חלופה לאחסון גפ"מ ונושא התזקיקים, נמצא גבוה בסדרי העדיפויות של התכנית האסטרטגית.

עליית מפלס המים (ים תיכון, מי תהום ונחלים):

יש לקחת בחשבון שיהיו אזורים שמוצפים כל שנה. כדאי להגדיל את חישוב המפלס ההתחלתי לתכנון של 2 וחצי מ' מעל מפלס האפס הנוכחי. "מצילים את נחל סעדיה" הציעו חלופה למנהל הפרויקט של מתחם 4 להטיית נחל נשר ותעלת קייזר לנחל סעדיה. עם זאת, יש לשים לב לדברי עמותת צלול לכך שבמקרה הצפה עלול הנחל להזדהם מתשטיפים של חומרים מעל פני השטח (גלישות ביוב, כמיקלים, דשנים וכד') כתוצאה מההטייה וכדאי לבחון זאת לפני פעולה כנ"ל

מערך התחבורה הציבורית המתוכנן בדגש על מתחם יגור:

התכנית לשימוש במתחם החניה הקיים והחיבור למסילות רכבת המתוכננות בכניסה המזרחית למפרץ היא חשובה אבל כדי שתהיה יעילה יש לחשוב על עידוד שימוש בתח"צ במגוון דרכים

המעברים האקולוגיים:

עקרון מנחה חשוב של צוות תכנון מתחם 4 שקריטי לשמירה על האיזון והמגוון הביולוגי ולהצלחת התכנית

הפארק המטרופוליני שבקישון וטיפול בממשק עם האזור הלוגיסטי:

לדאוג שהממשק בין הפארק לבין המתחם הלוגיסטי יהיה מיטבי ומאפשר שימוש ע"י הציבור. בנוסף, יש לשקול הרחבת הפארק מעל 150 - 200 מטר גם ברצועות הצרות לאורך גדות הקישון

בתת מתחם 4 החלופה המועדפת של החברה להגנת הטבע ושל ארגון מצילים את נחל סעדיה היא חלופה מספר 1

הממשקים בין המתמחים- יש להימנע מפרקטיקת חשיבה "בתוך הקופסא" שמתמקדת בכל מתחם בנפרד. חשוב לייצר אינטגרציה ותיאום בין המתחמים כדי לייצר רצף הגיוני בין האזורים שנותן מענה לצרכים חוצי מתחמים. למשל: הצעת שטחים חלופיים במתחמים אחרים לבעלי קרקע פרטית הנמצאים באזור נחל סעדיה

איך ממשיכים?

מפגש מקוון קצר להשלמת הכרות עם התוכניות המפורטות של מתחם 3

סקר זיהום קרקע ותסקיר סביבתי נערכים בכל המתחמים יועברו לחברי הפורום

פיתוח התעסוקה ומשיכת יזמים למפרץ יעלה לדיון עם פורום המגזר העסקי

המשתתפים.ות יפיצו את המידע לחברים.ות בארגונים באופן שוטף ויזמינו להשמיע קול בזירת השיתוף המקוונת

תמונות מהאירוע